הקור בוטל - ביטוח לשלג

   

הקור בוטל - ביטוח לשלג

 גולשים רבים ביטלו השנה חופשות סקי מחשש למפולות שלגים, ושילמו את מחיר החופשה במלואו. מה עושים כשחופשה מתבטלת, מסיבה שאינה תלויה בנוסע

החורף האחרון היה מאכזב לגולשי הסקי. בשל סערות ומפולות השלגים, שהציפו את אתרי הסקי בעיקר בפברואר, העדיפו גולשים רבים שלא להסתכן ולבטל את החופשה שתיכננו מבעוד מועד. אלא שבדיעבד התברר שחברת הנסיעות לא תמיד מתחשבת בנוסעים הנאלצים לוותר על הטיול בגלל סיבות שלעתים אינן תלויות בהם כלל, כגון מזג האוויר.

אמנם החברות מבטיחות שאם ייסגר אתר הסקי, או שהגישה אליו תהיה חסומה, יקבל הנוסע את כספו בחזרה, אולם בפועל בעלי האתרים לא ממהרים לסגור את שעריהם גם בזמן סופות קשות. כך קורה שבמקרים רבים, ולא רק בחופשות סקי, אין הנוסע זכאי להחזר כספי מלא ולעתים אף לא להחזר חלקי. ביטוח ביטול הנסיעה מכסה את עלות ביטול החופשה רק במקרי מחלה או מוות של קרוב משפחה מדרגה ראשונה. ביטול מסיבות אחרות מחייב את המבטל בתשלום, שגובהו תלוי בסמיכות הודעת הביטול לטיסה עצמה וכן בסוכן הנסיעות.

ביטול של יותר מחודש לפני הנסיעה מחייב לרוב בדמי הרישום בלבד. ביטול של 29-15 יום לפני החופשה מחייב בכ-25%-20% מעלות החופשה, ביטול של 14-8 יום לפני הטיסה מחייב בכ-40% מהעלות, ביטול של 7-3 ימים לפני הטיסה מחייב ב-80%-50%, וביטול של יום עד שלושה ימים לפני הטיסה מחייב בעלות החופשה כולה. עלות הביטול תלויה גם בסוג הטיסה; טיסה סדירה מאפשרת ביטול ואילו טיסת שכר כמעט שאי אפשר לבטל.

ולפעמים, הסיבות לביטול חופשה רחוקות משליטתו של הנוסע עוד יותר ממזג האוויר. חייל מילואים מטבעון, למשל, קיבל בעבר צו 8 ארבעה ימים לפני חופשתו המתוכננת. לא זו בלבד שאותו חייל מילואים נאלץ לבטל את החופשה, הוא אף שילם מכיסו דמי ביטול גבוהים במיוחד. הן סופות שלגים והן מצב מלחמה מוגדרים בחוזה החופשה ככוח עליון, ולפיכך לא מכוסים על ידי ביטוח ביטול הנסיעה.

גמישות סוכן הנסיעות משפיעה גם היא, כאמור, על עלות ההשתתפות. בעז קניאל מסוכנות הנסיעות רג'ינה טורס, המתמחה בחופשות סקי: "אפשר להשתדל למען הלקוח. למשל, להטיס רק בטיסות סדירות, שהן אולי יקרות יותר אבל אפשר לבטל אותן". קלאב מד, לעומת זאת, נוהגת לפי הספר, גם אם הכללים בו יחייבו נוסעים לשלם בעבור חופשה שבוטלה: "בעיקרון, אנחנו עובדים לפי התעריפים הקבועים", אומרת חמוטל אנסקי, דוברת החברה בישראל. "אם יש משהו מיוחד אנחנו מנסים לבוא לקראת הלקוח, אבל זה לא תמיד אפשרי. אם מישהו מחליט שבועיים לפני טיסה שהוא רוצה חופשה באיטליה ולא באוסטרליה, זו בעיה".

מבחינה משפטית, יש לומר, נוהגות כל החברות כשורה: כל התנאים מפורטים בחוזה ההתקשרות בין הלקוח לסוכן הנסיעות. אלא שהשאלה היא אם דמי הביטול הם אכן הסכום שהפסידה חברת הנסיעות, או הרבה יותר מכך. בתיה מילר, היועצת המשפטית של רשות ההסתדרות לצרכנות: "השאלה היא האם הפיצוי שהמבטל נאלץ לשלם מבטא באמת את העלות שסופגת חברת הנסיעות". לדעתה, במקרה של ביטול שאינו תלוי בנוסע, "אף אחד לא צריך לשלם קנסות, ואף אחד לא צריך להרוויח על הביטול".

לעומת הנוסעים הלא מאוגדים, ארגוני העובדים הגדולים הצליחו לשכנע את חברות הנסיעות שלא להטיל עליהם סנקציות מהסוג הזה במקרים של ביטולים - מה שמוכיח שמדובר בשאלה של רווח והפסד, והכל ניתן למיקוח. אחד הוועדים הגדולים, שנציגו ביקש שלא לנקוב בשמו, הגיע להסדר עם חברות הנסיעות כי במידה שנוסע מבטל את חופשתו בשל אירוע חריג, הוא לא יחויב בכל דמי ביטול. לפני כמה חודשים, למשל, יצא זוג לחופשה שרכש באמצעות ועד העובדים המדובר. בשדה התעופה נפלה האשה ונפצעה. בני הזוג נסעו מיד לבית החולים, לא יצאו לחופשה ולא שילמו כל דמי ביטול. אם לא היו חברים בוועד, האשה היתה אמנם מפוצה, אך הבעל - שלא נפגע בעצמו - אבל נאלץ לשלם את סכום החופשה כולו, או לנסוע בגפו.